Thuis

19 mei 2024 - Drachten, Nederland

De laatste dagen hebben wij doorgebracht in Sanur, naar Beach market wat eigenlijk niet zo bijzonder was, eten  in kleine warungs waar je voor een prikkie heerlijk eten kunt krijgen en overdag lekker naar het strand, daar een ligbed huren met parasol. Wij hadden het idee dat wij daar op Dutch Beach lagen, allemaal Nederlanders. het strand was goed, weinig dood koraal dus je kon er goed overheen lopen, veel activiteiten daar zoals suppen, kiten en jetskiën.

Tijdens onze eerste wandeltocht over het strand was er op een parkeerplaats een ceremonie aan de gang voor een overleden man, Annette en ik dachten dat daar het as van het lichaam naar de zee werd gebracht, wij hadden begrepen dat dit een deel van de ceremonie was. Op een avond gingen wij uit eten bij Lilla Warung, daar hadden wij 7 jaar geleden ook gegeten dus wel leuk om er nog eens naar toe te gaan. Wij kregen een tafeltje toegewezen en zaten naast een Nederlands stel die wij herkenden van het strand. Wij raakten aan de praat over Bali en de gewoontes, zij hadden de ceremonie op de parkeerplaats ook meegemaakt, zoals ik al eerder zei waren wij in de veronderstelling dat er as naar de zee werd gebracht, wat wij niet wisten was dat het lichaam aldaar, op de parkeerplaats, is gecremeerd, in het openbaar. Stel je voor, aan de ene kant liggen er mensen op het strand te genieten van de zon en op een parkeerplaats daarnaast wordt iemand in de openlucht gecremeerd met grote gasbranders. Het Nederlandse stel mocht er bij komen en foto's van maken. Dit is voor ons niet voor te stellen maar voor hun is het de gewoonste zaak van de wereld. Wij waren wel blij dat wij dat niet hadden gezien.

De laatste dag, 14 mei, stond in het teken van naar huis gaan. De avond ervoor waren we uit eten geweest in, voor ons, de kleinste warung. Er was daar plaats voor 6 personen en werd gerund door 2 personen die voor het eten zorgde, alles vers, en de bediening. Je moest wel even geduld hebben maar dan had je heerlijk eten voor nog geen 7 euro (120.000 rupiah). De avond er voor alvast het meeste ingepakt en de volgende ochtend, na het ontbijt, de rest ingepakt. om 15.00 uur zou de taxi ons ophalen dus me moesten ons nog even vermaken tot die tijd dus bij starbucks een kopje koffie gedaan, daarna terug naar ons hotel waar we nog een spelletje canasta hebben gespeeld. We konden ons opfrissen in een soort badkamer en daar omgekleed, na 4 weken weer een spijkerbroek, sokken en schoenen aan, voelde erg vreemd. De taxi chauffeur was mooi op tijd en om ongeveer 16.00 uur waren wij op het vliegveld, wij hadden alle tijd want ons vliegtuig ging om 20.00 uur. Daar wat gegeten en een bakje koffie gedaan, in de vele winkeltjes gekeken en daarna ingecheckt. Nadat wij gekeken hadden bij de tax-free shops zijn we in een luie relax stoel gaan zitten totdat we het vliegtuig in konden. Alles ging mooi op tijd en 2,5 uur later landden wij op vliegveld Singapore, wij stapten het vliegtuig uit en waren gelijk bij het volgende vliegtuig wat ons naar Amsterdam zou brengen, beter kon je het niet krijgen. Van Singapore naar Amsterdam was een lange zit, ongeveer 15 uur. De tijd gedood met film kijken en proberen te slapen wat meer wegdoezelen was. Eindelijk om 07.30 uur geland in Amsterdam. Onze lieve buurvrouw, Ans, zou ons ophalen en die geappt dat wij er waren, zij was er ondertussen ook al met haar zoon Jelmer. We konden probleemloos door de douane en ja hoor, daar stonden Ans en Jelmer. Na een bakje koffie op weg naar Drachten. Onderweg gestopt bij Haje want Annette had echt zin in een Hollands broodje kaas. Om 12.00 uur reden wij Drachten weer binnen en stopten even later voor ons huis waar we verenigd werden met onze kat Skooma.

Wij hebben weer een prachtige vakantie op Bali gehad, heel anders dan in 2017 doordat wij alles met een taxi deden en langer op 1 plek verbleven. Ondertussen is het wel drukker geworden in Bali, veel meer verkeer en toeristen. De scooter verhuur, wat volgens de nieuwsberichten niet meer zou mogen, is overal mogelijk. In 2017 kon je tanken onderweg en werd je tank gevuld vanuit flessen benzine, nu staan er tankstations. Hier een daar zijn de flessen met benzine nog wel te koop hoor. Wat je ziet is dat het drukker en drukker wordt en het allemaal draait om het toerisme, hopelijk wordt er in de toekomst ook geïnvesteerd in het het land, de wegen en vuilverwerking.

Ik hoop dat wij jullie hebben mogen mee laten genieten van onze weer onvergetelijke vakantie op Bali. Annette heeft bijna al de verhalen hier geschreven en samen hebben we we geprobeerd de mooiste foto's en films erbij te zetten. Bedankt voor de leuke reactie die wij hier op gekregen hebben.

Foto’s

3 Reacties

  1. Anja de Jonker:
    19 mei 2024
    Hey Jacob en Annette. Mooi om te horen dat jullie weer veilig thuis zijn. Ik geloof zeker dat jullie weer een pracht vakantie hebben gehad kan je weer op terug kijken. Ja wat bizar ook he. Crematie op de parkeerplaats en je mag nig kijken ook. Bedankt voor het delen van jullie vakantie en foto's en video's. Ik ga jullie zeker weer zien. In Drachten. Hahaaaha
  2. Chantal:
    19 mei 2024
    Leuk hoor!
  3. Fred:
    19 mei 2024
    Ik heb erg genoten van jullie verhalen.
    Het is zeer leuk geschreven .
    En zo te lezen hebben jullie het naar de zin gehad.
    Welkom thuis !!!!