Nog meer nattigheid....

25 april 2024 - Ubud, Indonesië

Zoals gister geschreven,  een aantal bezienswaardigheden bezocht. We begonnen de dag met een ontbijtje uiteraard,  en terwijl ik wachtte tot het water kookte om koffie te zetten,  maakte ik een rondje tuin.  Jacob heeft de foto's geplaatst en ik sta er altijd versteld van dat het zomaar groeit hier, zoals die hertshoorn, terwijl wij daar grof geld voor moeten betalen. Ik wist trouwens niet dat een hertshoorn een epifyt was, hij groeit op de stam van een boom hier. Om  12 uur  zou onze chauffeur ons halen maar die was al stuck in traffic, begint al goed dacht ik. Maar nee, het is vandaag een bijzondere dag vanwege de  verering van een God,  de volle  maan heeft er ook mee te maken,  maar dan zijn  er ceremonies en lopen er vele mensen in traditionele kledij in een optocht  mee, ondersteund door muziek. Gelukkig kreeg Jacob nog een deel voor de camera. Toen stonden wij al in het koninklijk paleis, schitterende bogen en beelden uitgehouwen in steen, veel plateaus met zetels en tronen, waarvan die voor de vrouw kleiner was pfff, maar geen binnenvertrekken of iets dergelijks te zien, dus we waren daar vrij snel klaar. Daarna zijn we naar Monkey Forest gegaan, dat was leuk. Ook veel natuurschoon,  er groeien daar enorme bomen met luchtwortels. De apen hebben zich gedragen, ze lopen gewoon overal los tussen het publiek, maar we zijn  niets aan ze kwijtgeraakt.  En door naar Gao Gayah,  de olifantengrot,  we werden keurig in een sarong gehesen want het is een heilige plaats.  Vele trappen lager zagen wij de bassins waar men zich vroeger ritueel kon reinigen maar waar nu vrolijk vissen in rond zwommen.  Wij vonden onszelf ineens genoeg gereinigd.  De grot op zich was niet veel, er hing een dikke walm van al de wierook die aangestoken was, die sloeg gewoon op de keel en ogen. Jacob ging nog verder kijken, die ging naar beneden naar een Boehda tempel, daar was een vijvertje met daar omheen aparte hoge bomen.  Vervolgens naar een warung  gegaan  die bekend staat om zijn mooie ligging en we zaten er prachtig. Met zijn drieën een maaltijd genoten en jawel daar kwam de regen weer. We hebben eigenlijk geluk gehad dat we het droog hebben  gehouden tijdens onze bezichtigingen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anja de Jonker:
    25 april 2024
    Nou jullie hebben gelijk. Veel van het land zien en hun cultuur. Jullie vermaken je best zo te lezen en zo hoort het ook. Nou dat jullie nog veel mogen zien. Groetjes en kusjes van mij.

Jouw reactie